2014. május 16., péntek

Nem vagy elmebeteg (avagy a nyugati életmód átka)

Mindenkinek vannak szorongásos tünetei, ha máskor nem is, de egy-egy vizsga előtt, és mindenkire hat a stressz. Én azt vettem magamon észre, mikor még egyetemre jártam, hogy egy idő után már hiába próbáltam feloldozni magam a szorongásom alól, szinte folyamatosan éreztem, hozzászoktattam magam. Már ha ez egyáltalán lehetséges. Sokáig kerestem magamban a hibát. A dolog odáig fajult, hogy mindent megkérdőjeleztem már, többek között a saját épelméjűségemet is. Szó szerint kezdtem beleőrülni. 

S hogy ez miért volt?

Nos, olvasgattam a témában és azt kell, hogy mondjam, már véletlenül sem jut eszembe, hogy a helyzet, amibe kerültem az én hibám lett volna. Illetve mégis, mivel nem változtattam a saját életmódomon, bár azt tettem amit elvártak tőlem, nem láttam más esélyt, már ha ez feloldoz. Itt Európában, és a nyugati világban úgy általában, mindennaposak ezek a tünetek. Ha valaki olyan szerencsétlen helyzetbe kerül, hogy pszichiáter kezdi "kezelni", akkor pedig még bélyeget is kap. >Skizofrén< lesz, vagy amit imádok, ELMEBETEG. Hogy lehet egy ember elméje beteg? Az ember agya, mint a testének egy része lehet beteg, lehet gyulladt stb., de az elme nem kaphat el vírust, és nem fertőzheti meg baktérium sem. Akkor tehát hol a bibi? Mi lehet az igazság?



Feldmár András gondolatait idézem: "Egyre inkább olyanok vagyunk, mint a vadállatok az állatkertben: bezárt, szorongó, zaklatott, reményvesztett, csapdába esett és halálra gyötört lények." Ezzel a gondolattal elkapta a lényegét a dolognak, és amikor ezt nem vesszük észre, vagy nem akarjuk észrevenni, akkor hasonló viselkedést tanusítunk, mint amikor a fogvatartott ragaszkodni kezd a fogvatartójához. Túlélési stratégia. Egy biztos. Nem semmi stratégák vagyunk. 
A csúcs, számomra, a gyógyszeres kezelés, meg úgy általában a gyógyszerpiac. "Szomorú vagy? Dobj be egy tablettát és boldog leszel." Most komolyan?? Olyan egzisztenciális helyzetek, mint a stressz milliárdos gyógyszerüzletnek bizonyulnak. De nekik persze tiszta a lelkiismeretük, hiszen van rá lehetőséged, hogy elkerüld a gyógyszertárat. Csak akkor hogy fogsz az elvárásoknak megfelelni? Hogy soroljanak be téged a normál ember típusába? Sehogy.
És most lássuk az ALTERNATÍV megoldásokat. (Ez a szó is azt sugallja, hogy hú hát ez szép és jó, de nem a bevett eljárás, nem normális)
  • Beszélgetés: Ha van olyan ember, aki hajlandó időt szánni a másikra, akkor az szinte bármit megold. Egy rendes pszichológus terápiája éppen ezt a hatást éri el. Felszínre kerülnek a problémák, eltemetett emlékek, és megragadható gondolatok lesznek belőlük, amelyeket már hasznosítani lehet a gyógyulás útján.
  • A szabadság megteremtése: Emmanuel Levinas francia filozófus gondolatai: " a szabadság abból áll, hogy felismerjük: a szabadságot valami veszélyezteti, szabadnak lenni pedig azt jelenti, hogy olyan világot építünk, ahol szabadok lehetünk." Család, barátok. A saját kis világunk. Sok kis világ már egy nagy világot alkothat.
  • Meditáció, jóga, sport
Az életünk megkönnyítésére szánt orvosságok általi jóllét hosszú távon NEM működik. Amikor csalódás ér minket, vagy amikor összeroppanunk, mindenki azt szeretné, ha nem benne volna a hiba. Hogy aki segít, ne azáltal segítsen, hogy minket megváltoztat, hanem, hogy a VILÁGOT megváltoztatja. És itt a lényeg.

Senki sem rossz. Csak olyan emberre van szüksége, aki szereti. Mindenki jól akar lenni. Legyünk hát jól, emberek! Gondolkodjunk!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése